marți, 13 februarie 2007

Ce este si nu este Web 2.0?

In cateva discutii recente am ajuns si la subiectul Web 2.0 si fenomenul creat in jurul sau. Si tot recent o serie de jucatori din online de la noi sau aratat interesati de noul trend, de "doi punct zero".

Parerile sunt impartite in privinta Web 2.0 si pe Internet gasesti mai multe definitii din care o poti alege pe cea care iti suna cel mai bine.

M-am gandit ca ar fi un exercitiu interesant sa interoghez in jurul meu si sa aflu raspunsul la intrebarea: Ce este si nu este Web 2.0?

Am ales sa imi raspunda la aceasta intrebare cinci oamnei cunoscuti atat ca bloggeri, cat si ca profesionisti in domeniul lor. Iata ce am primit!

Catalin Tenita
CE ESTE
Daca Web 1.0 este o friptura cu cartofi prajiti, atunci Web 2.0 este o mancare d-aia fusion in care pui tot felul de ingrediente cu gusturi total diferite si te rogi sa iasa ceva omogen. (Iar daca nu iese, poti sa spui ca este ceva atat de novator incat abia in web 3.0 isi va gasi nisa). Daca web 1.0 e ABBA atunci web 2.0 e Gorillaz :)

Dar hai sa fiu si un pic serios. Cred ca trasaturile de baza in web 2.0 sunt fenomenele de tip longtail (suma niselor face mult mai mult decat pietele mainstream, iar acum exista si mijloacele ca aceste nise sa fie monetizabile) si democratizarea (user generated content, peer reviews, collaborative filtering, retele sociale).

Plus un mult mai mare accent catre personalizare si one-to-one marketing. Fireste chestiile astea un au aparut din senin acum, insa abia acum exista mijloacele tehnologice si orizontul de asteptari incat aceste chestii sa devina fenomene de masa.

CE NU ESTE
Ce nu este Web 2.0? In primul rand nu este panaceul care o sa ii faca milionari pe toti care sunt implicati in astfel de proiecte. Ba din contra, tocmai pentru ca barierele de intrare sunt mult mai scazute si pentru ca pietele tind de foarte multe ori sa fie globale, implica o rata a esecurilor considerabil mai mare.

Web 2.0 nu este AJAX si aqua. Sigur web 2.0 implica o atentie mai mare catre uzabilitatea interfatei (atat prin tehnologii care sa usureze interactiunea, cat si prin elemente de design).

Si nu in ultimul rand Web 2.0 nu este numai user-generated content. De fapt, cum ai mai spus-o undeva, eu cred ca user-generated content va reprezenta maxim 15%-20% din totalul continutului (in termeni de accesari, nu neaparat de numar de materiale realizate). Web 2.0 reprezinta in termeni de continut valorificarea contintului care se invechea si nu mai producea nimic (echivalentul pentru anii 2000 al crearii canalului TNT/TCM de catre Turner).

Zoso
CE ESTE
web2.0 inseamna accesibilitate. inseamna o deschidere mai mare a
creatorilor de siteuri catre utilizatori. inseamna dinamizarea
webului, trecerea de la htmluri greoaie si folosite dupa capul
fiecarui la siteuri accesibile din toate punctele de vedere.

CE NU ESTE
web2.0 nu inseamna continut produs de utilizatori. pentru ca la
fiecare utilizator care produce ceva bun, sunt 1 milion care nu produc
nimic (de luat in seama)

Dragos Novac
CE ESTE
Web 2.0 este un set de principii si practici ce definesc starea unor
industrii sau sectoare ce se bazeaza pe aplicatii web sau pe internet.

Aceste stari pot fi modele de afaceri inovative sau pur si simplu
aplicatii in sine ce in principiu sunt simple, la indemana oricarui
utilizator obisnuit.

Astfel, in cazul web 2.0, internetul joaca rol de platforma pentru
varii servicii, spre deosebire de anii precedenti cand rolul de
platforma, in principal, era jucat de catre un sistem de operare
(Windows, Linux, OS, etc) - platforma ce iti permitea accesul la un
set de aplicatii folosite in viata de zi cu zi.

Alte elemente sau concepte definitorii ce ar putea fi reprezentative
sau asociate cu web 2.0:
- conceptul de long tail - internetul este o suma de
websiteuri/aplicatii web focusate pe un numar extrem de variat de
subiecte sau nise - aplicabil de alfel si in mediul offline.
- continut generat de catre utilizatori (in cooperare, bloguri,
podcasturi, videocasturi etc)
- informatiile sunt gratuite in cea mai mare parte sau la dispozitia
utilizatorilor pentru refolosire - a aparut conceptul de sindicalizare
de continut (syndication via RSS), microchunking, licente de Creative
Commons, API-uri, etc

CE NU ESTE
- nu este un model standard de afaceri
- si nici o reteta pentru a avea succes sau pentru a te imbogati
- nu este un rival al mass-media traditionale - dimpotriva, este un
suport fantastic care folosit intr-un mod corect si creativ ar putea
sa produca mai multi bani decat modelul prezent
- nu este ceva despre care un utilizator obisnuit de internet ar putea
sa aiba o idee
- si nu este nici o clona a lui youtube sau digg aplicata in Romania,
de exemplu :)
- nu inseamna sa ai o aplicatie web in public beta
- nu este DOAR comunitate, social networking, taguri, Ajax, RSS sau XML
- sau nu doar este un website curatel facut in flash sau folosind AJAX

Vivi
CE ESTE
Web1.0 era internetul pe care doar acei oameni care aveau resursele sau cunostintele necesare isi puteau publica online gandurile si continutul pe care il produceau. Ei erau companii, webmasteri, geeks, oameni care se pricepeau la tehnologie.

Web2.0 este internetul unde oricine stie sa foloseasca un browser isi poate publica gandurile online. Web2.0 este atunci cand mama isi poate face blog despre retete culinare, fara sa stie ce este aia gazduire web, html sau fisier. Web2.0 inseamna colaborare si comunicare intre oricine si oricine, online, cu rezultate imediate.

Web2.0 este internetul utilizatorilor, in care cu totii putem participa la comunicare, nu doar cei putini care stiau sa faca asta in web1.0.

CE NU ESTE
Cea mai raspandita conceptie gresita: Web2.0 inseamna folosirea AJAX

Radu Ionescu
CE ESTE
- o noua abordare a proiectelor online - trecerea de la one-way (un publisher/site impinge informatii) la two-ways sau dus la extrem la one-way dar invers (un publisher/site ofera platforma iar continutul este adus de utilizatori), intr-un context de interactivitate dusa la extrem, nu doar site-utilizatori, ci mai ales utilizatori-utilizatori.
- un buzzword, asociat de multe ori cu tehnologii gen Ajax, existente dintotdeauna, dar care abia acum pot fi implementate "in masa" fiind pretabile doar pentru conexiuni broadband

CE NU ESTE
- o noua faza, complet noua, a internetului.

3 comentarii:

ionut.stoica@gmail.com spunea...

John Stan Iank defineste foarte sugestiv conceptul intr-un interviu; la fel si Michael Cicerone, guru in materie.
Eu zic sa ne raportam la genii ale domeniului.

grotesque spunea...

zoso e un produs web 2.0 cu mentalitate de web 1.0...

i-auzi :
"CE NU ESTE
web2.0 nu inseamna continut produs de utilizatori. pentru ca la
fiecare utilizator care produce ceva bun, sunt 1 milion care nu produc
nimic (de luat in seama)"

se simte frustarea ca el e acel unu care e plagiat de milioane de loseri.

isi numara abonatii si se bucura. se supara cand si altii publica aceleasi stiri de pe techcrunch....

sa fim seriosi. zoso e un web 2.0 tipic de dambovita.

a fi zosofil inseamna sa te lauzi in scara blocului la baietii care joaca counter c-ai vazut nu stiu ce link/filmuletz/poza de pe zoso.ro ...

ionut.stoica@gmail.com spunea...

Domnu'zoso se da "trendsetăr" si greseste crezandu-se irepetabil de destept...:D

Dar daca ar fi cu adevarat destept n-ar debita ideile astea in asa termeni absoluti. Cred ca-i cam pustan zoso. Iar daca nu-i, inseamna ca a ramas acelasi naiv premiant de clasa a X-a atotstiutor la respectabila lui varsta de 2x ani.